Wydział
  • Władze Wydziału
  • Rada Wydziału
  • Struktura
Projekty/Granty
  • Faith
  • EquAlley
  • Intercultural Competence Development for Adult Education (IntCult)
  • Science Hub UŁ
  • Compusel
  • GainKids
  • Learning from European lives
  • Educating Adults Against Stereotypes
  • Strategia Rozwiązywania Problemu Bezdomności w Łodzi
  • Social Problems and Social Work in Germany and Poland
  • T-Factor - Horizon 2020
  • Horyzont Europa
  • eMediator
  • Badania porównawcze funkcji programów międzynarodowych w Polsce
  • Zastosowanie rzeczywistości wirtualnej i stymulacji bilateralnej w redukcji stresu u osób dorosłych
  • Międzynarodowy Kwestionariusz Aktywności Fizycznej
  • Spring School
  • Europejska Platforma promująca dobre samopoczucie i zdrowie w pracy – Empower
Promocja Wydziału i Współpraca z Otoczeniem
  • Nagroda im. Prof. Ryszarda Więckowskiego
  • Artykuły i wywiady
  • Multimedia
Nauka i badania
  • Program Zdolny Uczeń Świetny Student
  • Science-ON
  • UZO Uniwersytet Zawsze Otwarty
Konferencje naukowe
  • Wychowanie fizyczne, sport i olimpizm w edukacji, kulturze i społeczeństwie.
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa kandydacka
  • Strefa studencka
  • Strefa doktorancka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Dostępność
  • Tłumacz Migam (Tłumacz PJM)
  • Mapa Strony
  • O Stronie
  • Polityka prywatności
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
  • Sklep UŁ
  • Wydział
    • Władze Wydziału
    • Rada Wydziału
    • Struktura
  • Projekty/Granty
    • Faith
    • EquAlley
    • Intercultural Competence Development for Adult Education (IntCult)
    • Science Hub UŁ
    • Compusel
    • GainKids
    • Learning from European lives
    • Educating Adults Against Stereotypes
    • Strategia Rozwiązywania Problemu Bezdomności w Łodzi
    • Social Problems and Social Work in Germany and Poland
    • T-Factor - Horizon 2020
    • Horyzont Europa
    • eMediator
    • Badania porównawcze funkcji programów międzynarodowych w Polsce
    • Zastosowanie rzeczywistości wirtualnej i stymulacji bilateralnej w redukcji stresu u osób dorosłych
    • Międzynarodowy Kwestionariusz Aktywności Fizycznej
    • Spring School
    • Europejska Platforma promująca dobre samopoczucie i zdrowie w pracy – Empower
  • Promocja Wydziału i Współpraca z Otoczeniem
    • Nagroda im. Prof. Ryszarda Więckowskiego
    • Artykuły i wywiady
    • Multimedia
  • Nauka i badania
    • Program Zdolny Uczeń Świetny Student
    • Science-ON
    • UZO Uniwersytet Zawsze Otwarty
  • Konferencje naukowe
    • Wychowanie fizyczne, sport i olimpizm w edukacji, kulturze i społeczeństwie.
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa kandydacka
  • Strefa studencka
  • Strefa doktorancka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Dostępność
  • Tłumacz Migam (Tłumacz PJM)
  • Mapa Strony
  • O Stronie
  • Polityka prywatności
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
  • Sklep UŁ

Brak elementów do wyświetlenia

Instytut Psychologii

Wydział Nauk o Wychowaniu
  • Aktualności
  • O Instytucie
    • Misja i wizja
    • Struktura
    • Laboratoria badawcze
    • Certyfikat EuroPsy
    • Czasopismo Folia Psychologica
  • Wydarzenia
    • Czwartki z psychologią
      • Czwartki z psychologią 2025-2026
    • Wydarzenia archiwalne
      • Dzień Psychologa
      • Dzień Otwarty
      • Tydzień Mózgu
      • Dzień Świadomości Adhd
      • Norma Barretta
      • 50 Lat Psychologii na UŁ
    • Plik do pobrania
      • Informacje o organizowanych wydarzeniach
  • Konferencje
    • BIZON
    • Wydarzenia archiwalne
      • XXXVII Kongres Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
      • Sekstant
      • Z dbałością o relacje. Terapia rodzin i par.
      • 32.okpr
      • Psych-ON
      • 6.Zjazd PSPO
      • 18. Zjazd Psps
  • Projekty
    • Krokodyle łzy
    • Gig-osh
    • Empower
    • Grant ISST
    • Granty dla doświadczonych badaczy - edycja II 2021
    • Interdyscyplinarne granty badawcze - edycja 2023
    • Reinterpretacja poznawcza jako metoda redukująca objawy emocjonalne i fizjologiczne mizofonii.
    • Miniatura 8, Narodowe Centrum Nauki
    • Podatność na depresję i lęki u dzieci z cukrzycą typu 1
    • Reset
    • Projekty zakończone
      • Postawy wobec własnej starości.
      • Compusel
  • Strefa studenta
    • Informacje bieżące
    • Plany i programy zajęć
      • Terminarz Rejestracji na Zajęcia
      • Regulamin Rejestracji na Zajęcia
      • Regulamin Rejestracji na Specjalności
      • Stacjonarne
      • Rok I
      • Rok II
      • Rok III
      • Rok IV
      • Rok V
      • Semestr zimowy 2025 - 2026 - terminarz
      • Niestacjonarne
      • Rok I
      • Rok II
      • Rok III
      • Rok IV
      • Rok V
    • Zapisy na zajęcia i specjalności
    • Seminarium magisterskie
      • * Zapisz Się *
      • ** Zapisz Się **
    • Organizacje studenckie
    • Praktyki
      • Praktyki Śródroczne
      • Praktyki Ciągłe
    • Dyżury wykładowców
    • Kalendarz akademicki 2025-2026
    • Praca dyplomowa i egzamin magisterski
    • Pracownia testów psychologicznych
    • Lektoraty programowe - Test diagnostyczny
    • Składanie podań przez studentów
    • Program do statystyki
  • Studia Podyplomowe
    • Psychologia w Biznesie
      • Terminarz Zjazdów
      • Moduł I
      • Moduł II
      • Moduł III
      • Moduł IV
    • Psychologia edukacyjna z przygotowaniem pedagogicznym
      • Terminarz zjazdów
      • Plan zajęć
  • Kontakt
  • Uniwersytet Łódzki
  • Wydział Nauk o Wychowaniu
  • Instytut Psychologii
  • Wydarzenia
  • 50 Lat Psychologii na UŁ
  • Psychołódka

Psychołódka

ldz

Krótka historia psychologii na Uniwersytecie Łódzkim

W roku akademickim 1972/1973 aktywowano na Uniwersytecie Łódzkim pięcioletnie, magisterskie studia psychologiczne. Studia odbywały się w budynku przy ul. Kościuszki 21, na Wydziale Filozoficzno-Historycznym w ramach Zakładu Psychologii, którym kierował prof. dr hab. Stanisław Gerstmann. Zakład Psychologii zatrudniał 13 nauczycieli akademickich, a liczba studentów na poszczególnych latach studiów nie przekraczała wówczas 60 osób.

W roku 1980 z przekształconego Zakładu Psychologii UŁ utworzono Katedrę Psychologii. Było to zwieńczeniem zabiegów podejmowanych przez profesora Gerstmanna, który po przejściu na emeryturę w 1981 roku do swej tragicznej śmierci 7 grudnia 1983 roku nadal uczestniczył czynnie w pracach uczelni. Po śmierci profesora Gerstmanna kierownictwo Katedry Psychologii objął profesor Leon Niebrzydowski, a po nim w roku 1992 prof. dr hab. Andrzej Eliasz. W związku z wprowadzeniem nauczania przedmiotu psychologii na wszystkich wydziałach i kierunkach studiów uniwersyteckich liczba nauczycieli akademickich uległa zwiększeniu do 33 osób. Warunki lokalowe katedry Psychologii były bardzo trudne w związku z tym została ona przeniesiona do budynku po szkole podstawowej przy ul. Smugowej 10/12.

Momentem przełomowym było powołanie w Uniwersytecie Łódzkim 13 września 1991 roku nowego Wydziału Nauk o Wychowaniu, który objął dwa kierunki studiów – pedagogikę i psychologię. W roku 1994 kierownictwo Katedry Psychologii objął profesor Jan Rostowski, co zaowocowało dynamicznym rozwojem placówki. Senat Uczelni wyraził zgodę na wprowadzenie nowego zapisu do Statutu UŁ, który pozwolił na przekształcenie Katedry Psychologii na Instytut Psychologii. Oferta dydaktyczna została poszerzona o studia podyplomowe i wieczorowe. Sukcesywnie zaczęto równie zwiększać liczbę studentów do rekordowej liczby 260 studentów przyjętych w roku 2002/2003. Po odejściu profesora Rostowskiego na emeryturę kierownictwo Instytutu kolejno sprawowali prof. dr hab. Zygfryd Juczyński (do roku 2003), prof. dr hab. Eleonora Bielawska-Batorowicz (do roku 2016), dr hab. prof. UŁ Iwona Janicka (do 2020) i dr hab. prof. UŁ Anna Paszkowska-Rogacz (do chwili obecnej). Dzięki staraniom kolejnych dyrektorów Instytut Psychologii uzyskał prawo do nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinie psychologii. Podejmowane były liczne zabiegi o reorganizację struktury i formy kształcenia studentów oraz uruchomione zostały studia doktoranckie.

Na obecny Instytut Psychologii składają się cztery zakłady – Psychologii Pracy, Organizacji i Doradztwa Kariery, Psychologii Społecznej i Badań nad Rodziną, Psychologii Zdrowia oraz Psychologii Klinicznej i Psychopatologii. Zatrudnionych jest w nim 34 pracowników badawczo-dydaktycznych, 3 dydaktycznych i 4 pracowników administracyjnych. Na wszystkich pięciu latach studiów stacjonarnych i niestacjonarnych studiuje 700 studentów.

We wrześniu 2022 władze Uniwersytetu Łódzkiego zrealizowały plany dotyczące nowej bazy lokalowej. Dokończenie budowy nowej siedziby poprawiło znacznie warunki do pracy naukowo-badawczej i dydaktycznej i mamy nadzieję, że umożliwi w najbliższej przyszłości zwiększenie zatrudnienia w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych ponad obecną liczbę. Wynika to z olbrzymiego zainteresowania tym kierunkiem studiów i ciągle wzrastającym zapotrzebowaniem rynku pracy na osoby o kwalifikacjach psychologicznych.

Zapraszamy na wspólne świętowanie 50. rocznicy uruchomienia studiów psychologicznych na Uniwersytecie Łódzkim pod hasłem "Psychołódka" już 10.12.2022 w budynku Instytutu Psychologii przy Alei Rodziny Scheiblerów 2 w Łodzi. 

  • Wydział Nauk o Wychowaniu
Godło
bip
hr
hr
Bądź na bieżąco

Obserwuj Uniwersytet Łódzki w mediach społecznościowych

Wydziały i Jednostki
  • Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
  • Wydział Chemii
  • Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
  • Wydział Filologiczny
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny
  • Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej
  • Wydział Matematyki i Informatyki
  • Wydział Nauk Geograficznych
  • Wydział Nauk o Wychowaniu
  • Wydział Prawa i Administracji
 
  • Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
  • Wydział Zarządzania
  • Filia w Tomaszowie Mazowieckim
  • Centra naukowe i zespoły badawcze
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
Na skróty
  • Poczta UŁ
  • USOSWeb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Eksperci UŁ
  • Polityka Prywatności
  • Dostępność
Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR
Masz pytanie? Wirtualny asystent

Niezbędne pliki cookie umożliwiają podstawowe funkcje i są niezbędne do prawidłowego działania witryny.

Statystyczne pliki cookie zbierają informacje anonimowo. Informacje te pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób nasi goście korzystają z naszej strony internetowej.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje
Przejdź do strony polityka prywatności